تبلیغات
حس خوب زندگی - عصبانیت شدید خود را با این روش ها کنترل کنید

عصبانیت شدید خود را با این روش ها کنترل کنید

جمعه 23 مهر 1395 08:18 ب.ظ

 

عصبانیت شدید خود را با این روش ها کنترل کنید

  • عصبانیت شدید خود را با این روش ها کنترل کنید

    كارشناسان خشم را به عنوان یكی از راه های بقا و محافظت از خود در برابر اقدامات نادرست تعریف می كنند، هر چند نكته مهم این است كه خشمگین شدن نباید به یك عادت بدل شود.میزان متوسط خشم می تواند نتیجه احساس خستگی، استرس و یا تحریك عصبی باشد. به واقع، تامین نشدن و یا به خطر افتادن نیازهای انسانی اولیه می تواند موجب برانگیختگی و در نهایت خشم افراد شود.افزون بر این، باورها، نظرات و اقدامات سایر افراد نیز می تواند ناراحت كننده باشد و خشم ناشی از این ناراحتی، توان ما را برای ارتباط با دیگران مختل كند كه در نهایت احتمال رفتار و گفتار غیرمنطقی را افزایش می دهد. غیرمنطقی بودن ما، موجب برانگیخته شدن حس تهدید، آزردگی و حتی خشم در مخاطبان ما نیز می شود.

    زود عصبانی نشوید

     افراد مختلف راهكارهای واكنشی متفاوتی در برابر خشم دارند كه شناخت این واكنش ها می تواند در زمینه راه های كاهش و مهار خشم مفید باشد.كارشناسان توصیه می كنند كه برای جلوگیری از تبدیل شدن خشم به یك عادت، اگر سابقه از كوره در رفتن را دارید، به محض مشاهده احساس علائم اولیه آن، بی درنگ خود را از شرایط خاصی كه در آن قرار دارید، خارج كنید.

    برای این منظور می توانید:

    تا شماره 10 بشمارید

    شمارش تا عدد 10 فرصت آرام شدن می دهد، بنابراین می توانید با وضوح بیشتری فكر كرده و بر خشم آنی خود غلبه كنید.

    آرام نفس بكشید

    از دیگر راهكارهایی كه برای خروج از وضعیت اولیه خشم می توان انجام داد، آرام نفس كشیدن است؛ برای این منظور باید به گونه ای نفس كشید كه بازدم طولانی تر از دم باشد و هنگام بازدم آرامش داشته باشید. این تمهید، كمك موثری به حفظ آرامش و فكر كردن است.

    خشم را در درازمدت مدیریت كنید

    به محض آن كه توانایی شناسایی علائم اولیه ورود به مرحله خشم و راه های آرام كردن خود را یافتید، باید به دنبال روش هایی برای كنترل كلی تر خشم برآیید كه برای این منظور چند راهكار توصیه شده است:

    ورزش كنید

    ورزش كردن می تواند به كنترل خشم كمك كند. با ورزش و استراحت می توان سطوح كلی استرس را كاهش داد. دویدن، راه رفتن، شناكردن، یوگا و مدیتیشن از جمله فعالیت هایی هستند كه می توانند فشار عصبی را كاهش دهند. ورزش منظم به عنوان بخشی از زندگی روزمره روش خوبی برای رها شدن از تحریك عصبی و خشم است.

    خودمراقبتی، آرامش بخش است

    از دیگر راهكارهایی كه برای كنترل كلی خشم توصیه شده، مراقبت از خود است. كارشناسان استراحت منظم و برنامه ریزی برای خواب كافی را بخشی از یك اقدام تاثیرگذار در زمینه خودمراقبتی برای جلگیری از خشم می دانند.

    خلاقیت داشته باشید

    نوشتن، ساختن آهنگ و نقاشی كردن از جمله كارهایی هستند كه به واسطه ماهیت خلاقانه، باعث كاهش استرس و احساس خشم شود.

    درباره احساس خود سخن بگویید

    صحبت درباره احساسات خود با یك دوست می تواند مفید باشد و به ایجاد دیدگاه متفاوتی درباره وضعیت شما منجر می شود.

    افكار خشمگین كننده را دور بریزید

    كارشناسان توصیه می كنند كه سعی كنید هر گونه رویه غیرمفید در زمینه فكر كردن را كنار بگذارید. افكار بدبینانه و عباراتی مانند عادلانه نیست یا حقش نبود، می تواند موجب افزایش تمركز شما روی موضوعات خشمگین كننده شود. با خارج كردن این قبیل افكار از ذهن، زودتر به آرامش می رسید.

    اضطراب، ترس و خشم

    یك مشاور كودك و روانپزشك نوجوان می گوید: برخی اوقات زمانی كه مردم در مورد خشم صحبت می كنند، به واقع درباره پرخاشگری سخن می گویندوی ادامه داد: همچنین زمانی كه افراد خشم را تجربه می كنند و یا خشمگین به نظر می آیند، اغلب به این دلیل است كه آنها دچار ترس شده اند و یا احساس تهدید می كنند كه در مقابل، با یك واكنش مبارزه به آن پاسخ می دهند.در چنین مواقعی، از خود بپرسید كه از چه چیزی می ترسید؟ این سوال می تواند گزینه های مختلفی را در زمینه چگونگی واكنش در اختیار شما قرار دهد. همچنین ممكن است به این دلیل عصبانی باشید كه فرآیندی طبق نظر شما پیش نرفته و یا ممكن است به همین علت، مورد سرزنش قرار گیرید و یا آسیبی به شما وارد شود. تشخیص این موضوع، به فرد امكان می دهد كه بیاندیشد و به گونه دیگری عمل كند.

    برای مقابله با خشم كمك بگیرید

    در صورت نیاز، از مطالبه كمك پزشك، شركت در دوره های كنترل و مدیریت خشم و یا مشاوره غافل نشوید.

    منبع: ایرنا